O oczach mówi się, że są zwierciadłem duszy. To jednak tylko jedna strona medalu. Od wyglądu okolicy oczu zależy też często to, czy młodo wyglądamy. Wiele osób poszukuje więc sposobów na zachowanie świeżego spojrzenia. Regularna pielęgnacja okazuje się jednak często niewystarczająca. Wówczas z pomocą przychodzi medycyna estetyczna, dzięki której możliwe jest zredukowanie zmarszczek oraz zatrzymanie procesu wiotczenia delikatnych tkanek wokół oczu. Jednym zaś z popularniejszych zabiegów jest blefaroplastyka powiek. Dzisiaj opowiemy nieco więcej o tej metodzie i zastanowimy się, kto może poddać się takiej ingerencji chirurgicznej. Omówimy także możliwe komplikacje i przeciwskazania do zabiegu.

Opadające powieki, nadmiar skóry i wiotczenie tkanki – problem nie tylko estetyczny

Na wygląd okolicy oczu wpływ ma wiele czynników takich jak genetyka, wiek czy tryb życia. Wraz z upływem lat skóra wokół oczu traci jednak jędrność, a część osób może zaobserwować także na swojej twarzy problem opadających powiek. Wbrew pozorom, nie jest to wyłącznie defekt natury estetycznej. Tzw. ptoza, czyli zaburzenie objawiające się wspomnianym opadaniem jednej lub obydwu górnych powiek, może powodować m.in. poważne kłopoty z widzeniem. Kiedy powieka zaczyna w znacznym stopniu zasłaniać otwór źreniczny mamy do czynienia z zaawansowaną formą ptozy oraz problemem nie tylko estetycznym. Defekt ten może utrudniać codzienne funkcjonowanie i nadwerężać dodatkowo mięśnie czoła, co może powodować m.in. pogłębienie się zmarszczek w tym rejonie.

Zabieg na powieki, dzięki któremu pozbędziesz się wiotkiej tkanki i zmarszczek – blefaroplastyka

Blefaroplastyka powiek jest więc z jednej strony zabiegiem estetycznym, ale i ingerencją, dzięki której oprócz wyglądu możemy poprawić funkcjonowanie narządu wzroku. Plastyka powiek polega na chirurgicznym usunięciu nadmiaru zwiotczałej tkanki na powiekach oraz przywróceniu właściwego napięcia strukturom powięziowym. Cały zabieg wykonywany jest przez chirurga i trwa standardowo od ok. 60 do 120 minut. Jak każdy inna ingerencja chirurgiczna, tak i w tym przypadku konieczna jest wcześniejsza konsultacja ze specjalistą, w trakcie której lekarz wraz z pacjentem omawiają problem oraz ustalają, na jakim efekcie najbardziej zależy osobie chcącej poddać się blefaroplastyce.

Koniec z wiotką tkanką i zmarszczkami wokół oczu – blefaroplastyka dla pragnących odzyskać młodzieńczy wygląd

Omówiliśmy już problemy zdrowotne, teraz pochylimy się na chwilę nad estetyczną stroną zagadnienia. Problem z opadającymi powiekami i wiotką tkanką to bowiem także defekt natury kosmetycznej. Osoby, u których występuję problem, wyglądają starzej, a wyraz twarzy wydaje się wiecznie smutny. Pacjenci zgłaszający chęć poddania się zabiegowi blefaroplastyki skarżą się także na to, że są odbierani przez otoczenie jako osoby permanentnie przemęczone. Opadające powieki wraz z nadmiarem skóry uwidaczniają też bardziej zmarszczki, co jeszcze bardziej potęguje niekorzystny efekt. Należy dodatkowo pamiętać, że okolice oczu starzeją się najszybciej, a skóra w tym miejscu jest wyjątkowo delikatna i podatna na utratę sprężystości. Zmarszczki i efekt wiotczenia skóry w tym miejscu można zawsze zaobserwować najwcześniej.

Sprawdź także: Mikropigmentacja skóry głowy Warszawa oraz nici liftingujące warszawa

Blefaroplastyka – jak długo dochodzi się do siebie po zabiegu usunięcia nadmiaru wiotkiej tkanki oraz wygładzeniu zmarszczek?

Jak już wspomnieliśmy, blefaroplastyka, czyli chirurgiczne usunięcie nadmiaru zwiotczałej tkanki, może pomóc w przywróceniu młodzieńczego wyglądu. Sam zabieg jest krótkotrwały i nie wiąże się z koniecznością długiej i bolesnej rekonwalescencji. Zazwyczaj pacjent jest wypisywany do domu tego samego dnia, w którym poddał się blefaroplastyce. Opuchlizna czy zaczerwienienie i zasinienie okolic oczu mogą utrzymywać się około dwóch tygodni. Szwy po cięciu zdejmuje się natomiast już 7 dni po wykonanym zabiegu. Decydując się na blefaroplastykę zazwyczaj nie musimy się obawiać długiej absencji w pracy czy trudności w wykonywaniu codziennych obowiązków.

Kto może, a kto nie powinien poddawać się zabiegowi usunięcia nadmiaru skóry z opadających powiek?

Choć kwalifikacja do blefaroplastyki odbywa się zazwyczaj na podstawie indywidualnego wywiadu z pacjentem, istnieje kilka ogólnych przeciwskazań do zabiegu. Do zabiegu usuwania nadmiaru zwiotczałej tkanki nie zostaną zakwalifikowani pacjenci, którzy mają problem z krzepliwością krwi, nadciśnieniem tętniczym, chorobami endokrynologicznymi czy autoimmunologicznymi, nowotworowymi, a także u których występuję infekcja skórna okolic oczu. Blefaroplastyka nie jest też wskazana w przypadku kobiet w ciąży oraz mam karmiących. Aby mieć pewność, że pacjent może poddać się zabiegowi wykonuje się także pakiet podstawowych badań takich jak morfologia czy glukoza na czczo.

Jak wygląda sam zabieg blefaroplastyki?

Kiedy pacjent przejdzie pomyślnie przygotowania do zabiegu usuwania nadmiaru wiotkiej tkanki z powiek, chirurg może przystąpić do właściwych czynności, które w tym przypadku polegają w pierwszej kolejności na podaniu miejscowego znieczulenia. W następnym kroku chirurg zaznacza naturalne linie zmarszczek na powiece – pomoże to ukryć w fałdach skórnych miejsce cięcia oraz szycia. Później okolice poddawane zabiegowi należy odkazić. Dopiero teraz chirurg może przystąpić do cięcia i usuwania nadmiaru wiotkiej skóry oraz przepuklin tłuszczowych. Po zakończeniu tej czynności następuje szycie i zakładanie specjalnych szwów oraz opatrunków. Do pełnej aktywności pacjenci po blefaroplastyce wracają zazwyczaj po około 10 dniach. Po zabiegu blefaroplastyki zaleca się oszczędny tryb życia, unikanie saun oraz solarium, a także intensywnych ćwiczeń. Dobrze, jeśli w czasie rekonwalescencji oczy są chronione okularami słonecznymi.

Powikłania po usunięciu zwiotczałej skóry z powiek

Uważa się, że poddanie się korekcji opadających powiek może odmłodzić wygląd pacjenta o około 10 lat. Usunięcie nadmiaru wiotkiej skóry, a także przepuklin tłuszczowych otwiera oko i nadaje spojrzeniu bardziej wyrazistego wyglądu. Znikają też uciążliwe zmarszczki, a te które pozostają, są wygładzone i płytsze. Co ważne, zabieg blefaroplastyki przynosi trwałą poprawę wyglądu. Plastyka powiek jest też uważana za bezpieczny zabieg, zaś ryzyko występowania powikłań jest niewielkie. Do najczęstszych powikłań należy estetyka samej blizny pooperacyjnej, która w niektórych przypadkach jest zbyt mocno widoczna. Możliwe jest też jednak wystąpienie syndromu suchego oka, wywinięcia, asymetrii i opadania powiek. Część pacjentów może zaobserwować także powikłanie polegające na trudnościach z domknięciem oka – jest to konsekwencja ingerencji chirurgicznej i zazwyczaj objaw ten samoistnie znika po jakimś czasie. Jak każdy zabieg chirurgiczny, tak i blefaroplastyka obarczona jest ryzykiem komplikacji i powikłań. Dlatego ważne jest to, żeby właściwie przygotować się do zabiegu usuwania wiotkiej tkanki oraz skorzystać z usług doświadczonego chirurga i zespołu, którzy będą czuwać nad prawidłowym przebiegiem korekcji.

Po zabiegu blefaroplastyki i usunięciu nadmiaru wiotkiej skóry warto też pamiętać o właściwej pielęgnacji oraz używaniu odpowiednich kosmetyków przeznaczonych do delikatnej okolicy oczu. Pozwoli to dłużej cieszyć się młodzieńczym, pozbawionym zmarszczek wyglądem i pięknym spojrzeniem,.